Nowe kuchnie IKEA- co z FAKTUM?

IKEA wprowadza nowy system mebli kuchennych. Już tej wiosny będziemy mogli zaprojektować i zakupić nową kuchnię METOD. Teraz w sklepach trwają przebudowy i zmiany aranżacji na poziome Showroom. Wszystko po to, aby już za kilka tygodni zobaczyć prawdziwe możliwości i potencjał nowej rodziny mebli kuchennych.

 

Pytania

Zmiana, choć IKEA przekonuje, że jest ona słuszna i z korzyścią dla klienta, wywołuje jednak popłoch wśród ‚starych’ klientów, którzy już wyposażyli swoją kuchnię FAKTUM lub tych, którzy są w trakcie. Pojawiła się więc masa pytań:

Jak długo meble kuchenne FAKTUM będą w sprzedaży?

Czy oba systemy- METOD i FAKTUM można ze sobą łączyć?

Czy nie będzie problemu z dostępnością FAKTUM?

Co z kolorystyką nowych frontów METOD? Czy są takie same jak do FAKTUM? 

Co się stanie w przypadku reklamacji systemu FAKTUM?

Klienci bombardowali infolinie i pracowników podobnymi pytaniami. Na samym fanpejdżu IKEA możecie zobaczyć całą listę sfrustrowanych i wściekłych klientów, którzy są w trakcie remontu i nie wiedzą, co robić dalej. Pojawił się FAQ na stronie producenta a dzisiaj na fanpejdżu pojawiła się odpowiedź na kilka pytań zadanych przez klientów.

 

Co na to IKEA?

W opublikowanej odpowiedzi IKEA znajdujemy najważniejszą dla klientów informację- dostępność.

Wszystkie elementy serii FAKTUM będą dostępne od początku kwietnia 2014 do końca marca 2016.

W trakcie tej zmiany, z pewnością najbardziej oberwie się samym pracownikom. Sama pracowałam jako projektant wnętrz w IKEA, więc niejednokrotnie byłam świadkiem paskudnych zachowań klientów, którzy swoją frustrację wyładowali na pracownikach, zwłaszcza na specjalistach z działu kuchennego. Ich pomoc jest nieoceniona, jeżeli sami (bez projektanta) planujecie swoją kuchnię. To oni mają często najlepszą wiedzę i doświadczenie w tym temacie w całym sklepie!

Jedna z klientek opisuje swoją sytuację:

Gdy kupowałam część mebli pół roku temu, pytałam o ich dalszą dostępność. Pracownik Ikea Kraków zaklinał się, że Faktum będzie dostępne i dowolne szafki będzie można dokupić. Mam ogromną kuchnię i nie stać mnie na zakup od razu całości. DO marca na pewno nie będzie to dla mnie osiągalne, nie zamierzam się zadłużać! Państwo składacie obietnice bez pokrycia. Obiecujecie ciągłość sprzedaży i niewycofywanie z asortymentu a zmieniacie system. Myślę, że pracownik Państwa sklepu mógł mnie poinformować jakie są plany, zanim zdecydowałam się na zakup, ale nie uczynił tego.

IKEA odpowiada na ten zarzut, podając przy okazji więcej wiążących terminów:

 Nasz pracownik udzielił informacji zgodnie z posiadaną w tamtej chwili wiedzą. Asortyment IKEA ciągle się zmienia, część artykułów jest wycofywana, tak jak w przypadku FAKTUM. Natomiast, już wiemy, że od początku kwietnia 2014 do końca marca 2016 będzie można dokupić elementy do serii FAKTUM.
Posprzedażowa obsługa, obejmująca system FAKTUM, będzie realizowana przez 2 lata, począwszy od 1 kwietnia 2014.

Wiemy, że nowy system METOD nie można łączyć z FAKTUMEM, gdyż wymiary szafek są różne. Dla chcących jednak pokombinować i spróbować swoich sił w miksowaniu obu systemów mebli kuchennych, IKEA uspokaja- kolorystyka, przynajmniej na początku, będzie się zgadzać.

Bez obaw Kolorystyka frontów STAT w nowym systemie METOD będzie taka sama jak w systemie FAKTUM. Nie wykluczamy zmian w przyszłości naszego asortymentu i tym samym koloru lub odcieni poszczególnych frontów. W tej chwili nie posiadamy konkretnych informacji dotyczących ewentualnych zmian na przestrzeni czasu.

W praktyce oznacza to, że nowe fronty, które z pewnością pojawią się jeszcze w tym roku wraz z nowościami na wrzesień, będą kompatybilne tylko z METOD. Co jest w pełni zrozumiałe i uzasadnione.

 

Jak kupować stare meble FAKTUM?

Ano IKEA nie może pozwolić sobie na pełną ekspozycję obu systemów. METOD zastępuje FAKTUM w showroomie już tej wiosny a za kolejny rok, będzie on dostępny tylko na zamówienie. Tutaj IKEA wyjaśnia dokładnie, jak to będzie się odbywało:

Przez 2 lata od początku kwietnia 2014 będzie można dokupić elementy do serii FAKTUM. Przez 6 miesięcy od wprowadzenia systemu METOD (od 1.04.14 do 30.09.14) towar będzie dostępny w sklepach tak, jak do tej pory. Natomiast od kwietnia 2014 do marca 2016 r. będzie możliwość zakupienia artykułów z serii FAKTUM na podstawie specjalnego zamówienia składanego w IKEA. Towar będzie zamawiany z zagranicy i dostarczany bezpośrednio do klienta za pośrednictwem przesyłki kurierskiej. Płatność będzie realizowana w złotówkach.

Od razu pojawia się pytanie… Kto zapłaci za transport kurierem? Klient czy sklep? Jakich kwot można się spodziewać?

 

Dalsze wątpliwości i domysły

Mnie osobiście ciekawi jedna kwestie: w jaki sposób IKEA wywiąże się z 25-letniej gwarancji na meble FAKTUM? Na stronie producenta czytamy:

FAKTUM to kuchnie wysokiej jakości. Honorujemy bezpłatną 25-letnią gwarancję na wady materiałów i wykonania. Stale aktualizujemy nasz asortyment, a roszczenia gwarancyjne rozpatrujemy także po wycofaniu danego produktu z bieżącej sprzedaży. Specjalna obsługa posprzedażowa dla serii kuchni FAKTUM będzie dostępna przez dwa lata od zaprzestania sprzedaży tej serii.

Czyli jak się mają dwa lata do dwudziestu pięciu lat gwarancji? Czy to oznacza, że jeżeli moja reklamacja na kuchnię FAKTUM zostanie zgłoszona i uznana za np. 8 lat, to zostanie mi zaproponowany METOD? Bo jak w takim przypadku rozumieć taką informację?
Taka sytuacja generalnie nie jest zła, jeżeli nasze meble się zniszczyły (nie z naszej winy), to dostaniemy nową kuchnię, prawda? To brzmi całkiem nieźle, chyba możemy być spokojni ; )

Zobaczymy…

Po przeczytaniu tego oświadczenia, można się troszkę uspokoić. Jeżeli klienci FAKTUMA nie stracą na zmianie (a kwestia opłaty za przesyłki kurierskie zostanie korzystnie dla nich rozwiązana), wszystko przejdzie prawie bezboleśnie, prawda?

Ja czekam na premierę, która odbędzie się 1 kwietnia. Czekam na więcej informacji o nowym systemie METOD. Gdy tylko czegoś się dowiem, postaram się przygotować wpis, w którym postaram się podać więcej informacji o METOD.
Zaglądajcie do działu Kuchnie już wkrótce!

 

PS/ Premiera będzie 1 kwietnia, więc może powinniśmy się spodziewać jakiegoś numeru na prima aprilis? Na przykład coś takiego:

 

Zdrówka z Lyonu!

Zdjęcia: ikea.com

  • Iga Złocka

    Czy wiadomo już ile bedzie kosztowal transport tych mebli z zagranicy? Nie wyobrażam sobei wybulić za przesyłkę tyle co za pół kuchni a nie oszukujmy sie, takie uslugi sa zazwyczaj raczej drogie!

    • Patrycja Koczwara

      IKEA odpowiedziała na moim fanpejdżu, oto odpowiedź:

      „Od razu pojawia się pytanie… Kto zapłaci za transport kurierem? Klient czy sklep? Jakich kwot można się spodziewać?”

    • Patrycja Koczwara

      IKEA odpowiedziała mi na fp:

      „Od razu pojawia się pytanie… Kto zapłaci za transport kurierem? Klient czy sklep? Jakich kwot można się spodziewać?”

      Za transport zapłaci klient, w przypadku reklamacji my Szacunkowy koszt dostawy, deklarowany przez kuriera:

      19 Euro (0-30 kg), 79 Euro (30-150 kg), 109 Euro (powyżej 150 kg). Oczywiście, płatność będzie równowartością kosztu przesyłki przeliczoną w złotówkach, żeby nie było żadnej wątpliwości. Dodamy także, że jeśli chodzi o ceny artykułów to powinniśmy utrzymać takie same, jakie mamy obecnie.”

  • OLAA

    uważam ze to nie fair….ja potrzebuje dokupić jedna szafke w systemie FAKTUM i musze za nią zaplacic więcej!!!!!!!….nie potrzebuje kuriera…mieszkam blisko IKEA, mogę poczekać te kilka tygodni i sama odebrać ta szafke w magazynie Ikea. DLACZEGO NIE MAMY WYBORU????

    • http://kokopelia.pl/ Patrycja Koczwara

      Cóż, ludzie, którzy już mają kuchnie nie są priorytetowym targetem IKEA.

  • OLAA

    poza tym kupiłam swoją wymarzoną kuchnię w IKEA dlatego , że jest gwarancja na 25 lat i z myślą, że jak znudzą mi się moja kuchnia-fronty szafek to pójdę do IKEA i po prostu wymienię stare fronty na nowe ….czyli będę mogła coś w mojej kuchni zmienić. A TERAZ NIE MA TAKIEJ MOŻLIWOŚCI…..mamy dwa lata na to żeby dokupić lub wymienić cokolwiek….no i dodatkowo trzeba zapłacićJESTEM BARDZO ZAWIEDZIONA i ZŁA…..najbardziej złości mnie bezsilność….przecież do Szwecji nie pojadę żeby kupić nowe inne fronty do mojej kuchni.

    • http://kokopelia.pl/ Patrycja Koczwara

      Zmiana dotyczy całej firmy, więc niestety, nawet wycieczka promem do Szwedowa niewiele pomoże… :/

    • sam

      a myslisz ze w szwecji sa jeszcze stare fronty i meble nowe weszly rok wczesniej niz unas wiem bo sam je montowalem

  • ada

    Czyli nie ma szans ,aby np. za 5 lat wymienić sobie fronty na nowe jak mi się znudzi kuchnia.